Gemiddelde tarieven dierenartsen gedaald, maar prijsverschil neemt toe

Vergelijkingsplatform Dierenartskiezen.nl heeft vastgesteld dat de tarieven van dierenartsen in Nederland in het afgelopen half jaar gemiddeld met bijna 2% zijn gedaald. De behandelingen die het sterkst in prijs zijn gedaald zijn jaarlijkse inentingen voor honden (-3,4%) en katten (-4,3%). De prijs van een regulier consult is met 2,9% gedaald en sterilisaties zijn 2% goedkoper geworden.
Gemiddelde tarieven dierenartsen gedaald, maar prijsverschil neemt toe

Verschil tussen goedkoopste en duurste dierenarts neemt toe
Een opvallende constatering is dat de duurste dierenartsen hun prijzen niet of nauwelijks hebben verlaagd. De duurste castratie in Nederland is zelfs met 6% in prijs gestegen (van 277 euro naar 294 euro).3 De goedkoopste tarieven zijn wel verder verlaagd. De goedkoopste sterilisatie voor een grote hond (bijvoorbeeld een Labrador of Golden Retriever) is in het afgelopen half jaar gedaald van 225 euro naar 133 euro. Een daling van maar liefst 41%. Voor een kleine hond tot 10 kilo is de prijs gedaald van 150 euro naar 128 euro (-15%). De laagste prijs in Nederland voor een reguliere inenting van een kat is gedaald van 25 euro naar 20 euro (-20%) en voor een hond van 27 euro naar 25 euro (-7%).

Dierenartsen positioneren zich
Het verschil tussen de goedkoopste en de duurste dierenarts is, tegen de verwachting van de initiatiefnemers in, toegenomen. Het loont dus nog meer om tarieven te vergelijken. Edwin Paardekooper, een van de initiatiefnemers van Dierenartskiezen.nl: “We zien dat dierenartsen zich steeds duidelijker positioneren. De ene dierenarts gaat voor een zo laag mogelijke prijs en een ander gaat voor een topservice die wat mag kosten. Wij juichen deze beweging van harte toe, want het betekent dat de sector zich ontwikkelt en dat dierenartsen hierover steeds transparanter zullen moeten communiceren richting hun klanten. En zo kan iedere dierenliefhebber de dierenarts kiezen die het beste bij hem past.”

Belang van reviews
Bezoekers kunnen op Dierenartskiezen.nl ook dierenartsen beoordelen. Dat maakt de kwaliteit van dierenartsen inzichtelijk. Paardekooper: “Het gaat natuurlijk niet alleen om de prijs. Help elkaar om de juiste dierenarts te kiezen door je ervaringen te delen en een review achter te laten. Je doet er een andere dierenliefhebber een groot plezier mee.”

Over Dierenartskiezen

Vergelijkingsplatform Dierenartskiezen.nl maakt prijzen en beoordelingen van dierenartsen inzichtelijk. Daarmee wil het ervoor zorgen dat meer baasjes met hun huisdier naar de dierenarts kunnen en wil het een bijdrage leveren aan de transparantie in deze markt.